Druk bezochte jeugdconferentie in Archeon

Verbindingen leggen tussen jongeren en diverse betrokken partijen, dat was het uitgangspunt van de eerste jeugdconferentie MOOOVES the City Alphen aan den Rijn. Dat doel werd ruimschoots behaald. Aanwezigen raakten niet met elkaar uitgepraat en er werden zelfs stevige afspraken gemaakt voor vervolgstappen.

De jeugdconferentie, een initiatief van Stichting Streetlive TV en georganiseerd in samenwerking met de gemeente Alphen aan den Rijn en de Alphense ondernemersvereniging VOA, werd woensdag 5 november gehouden in themapark Archeon. De opkomst was overweldigend groot. Jongeren, maar ook ondernemers en medewerkers van de gemeente kwamen in groten getale naar de workshops. Het streven om mét jongeren te praten in plaats van over jongeren werd bereikt.

Tijdens de gezamenlijke opening in het Romeins museum werden films getoond die de afgelopen weken door jongeren werden gemaakt. Daarvoor was gefilmd bij diverse jongerengroepen in Alphen, Boskoop en Rijnwoude. In de filmpjes maakten de jongeren duidelijk wat ze missen in hun woonplaats. Maar het werd ook duidelijk dat jongeren plannen hebben om zelf in actie te komen, om hun leefomgeving zelf te verbeteren. Zo willen jongeren in de Edelsteenbuurt in Alphen graag een buurtbedrijf oprichten. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Hun lobby daarvoor tijdens de conferentie was succesvol. Hier gaat Alphen meer van horen.46, 10C, CY, jeugdconferentie, debaat over leefbaarheid 2

’s Middags vonden er diverse workshops plaats. De aanwezigen werdenopgesplitst in verschillende groepen en debatteerden over allerlei onderwerpen rondom de thema’s jeugdparticipatie, talentontwikkeling, leefklimaat en kans op arbeid. Het idee was om de jongeren in contact te brengen met mensen die hen konden helpen en met ze mee wilden denken. Zelfs ruim na afloop van de bijeenkomsten bleven de deelnemers met elkaar in gesprek, een teken dat ze elkaar gevonden hadden. Jongeren werd op het hart gedrukt om ook zelf in actie te komen en niet achterover te leunen.

De gemeente werd deze middag onder meer vertegenwoordigd door de wethouders Willem-Jan Stegeman en Han de Jager. Zij zegden toe dat ze naar de jongeren wilden luisteren, nu en in de toekomst. Ze spoorden de jeugdigen ook aan met hun plannen naar de gemeente te stappen. Er werd afgesproken dat een aantal deelnemers aan de conferentie over een half jaar nog eens om tafel gaat met de wethouder om de voortgang van de verschillende plannen te bespreken.
Een mooi concreet resultaat waar de organisatie erg tevreden mee is. Na de succesvolle eerste editie is de kans groot dat deze conferentie een jaarlijks vervolg krijgt.

Het project krijgt financiële steun van de gemeente Alphen aan den Rijn, Youth in Action en VSB fonds Alphen aan den Rijn e.o.