‘Ik wil iets doen dat impact heeft’

Redouan Belhaj (28) studeerde Sociaal Pedagogisch Werk (SPW) en is als jongerenwerker actief bij Stichting Streetlive. Hij wil iets betekenen voor de samenleving. Redouan heeft een duidelijke mening over gedrag, over onrecht en over met elkaar samenleven. Dat wil hij overbrengen op jongeren, door een band met hen op te bouwen en te laten zien hoe het anders kan. Hij begeleidde zijn groep om een zelfgemaakte krans te leggen bij Dodenherdenking. Nu is hij trots op zijn jongeren die een Iftar organiseren voor alle buurtbewoners in Snijdelwijk.

Redouan, jongerenwerker bij StreetliveRedouan groeide op in Gouda en verhuisde op zijn tiende naar Zoetermeer. Sinds vier jaar woont hij in Boskoop, met zijn gezin. “Ik kwam al vaak in Boskoop, op bezoek bij mijn opa en oma. Zij hoorden bij de eerste Marokkaanse gastarbeiders die naar Nederland kwamen. Ik ben de derde generatie.”

Redouan houdt van sport, kickboksen, voetbal en fitness. Maar hij werd geen sportleraar, hij werd jongerenwerker. “Waarom ik die keuze heb gemaakt? Zoveel negatieve dingen in de media. Ik wilde er iets positiefs tegenover zetten. Jongeren positief in het nieuws brengen.” Hij heeft een passie voor zijn werk. “Werk moet je met liefde doen, als je het niet met liefde doet, kan je het nooit goed doen. Ik wil iets doen wat impact heeft. Iets betekenen voor de samenleving.” Redouan werkte eerst in Zoetermeer. “Ik ben begonnen met zaaltoernooien organiseren, debatten opzetten in samenwerking met de scholen. Ik heb bij organisaties in Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam gewerkt.”

Corrigeren
Belangrijk in zijn werk is jongeren corrigeren op gedrag. “Ik hou niet van onrecht. Ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten. Waarom zou je homo’s lastig vallen? Laat mensen lekker met rust. Bovendien, als je er zo’n probleem mee hebt, onderdruk je misschien je eigen gevoel. Ik denk soms dat er meer achter zit als iemand zoveel weerstand heeft.”
Inmiddels heeft hij met allerlei groepen gewerkt, extreem rechtse jongeren, Marokkaanse jongeren, Antilliaanse jongeren. “Ik kan met hen communiceren, vertrouwen opbouwen, dat is belangrijk. Ik begrijp hen, maar ik corrigeer hen wel. Het maakt ook een groot verschil of je een jongere alleen spreekt. In een groep gaat het soms heel anders, dan krijg je machogedrag.”

Boskoop
Redouan is getrouwd toen hij 22 was. Ze hebben twee jonge kinderen. “Mijn vrouw komt uit Boskoop, ik ken haar al van kleins af aan.” Vier jaar geleden werd hij benaderd door de gemeente Alphen. “Of ik jongeren wilde gaan begeleiden, risicojongeren, vanuit BOOST. Het was toen nog niet helemaal duidelijk vanuit welke organisatie, maar dat is Stichting Streetlive geworden. Tegenwoordig werk ik in Boskoop.”

Mix van culturen
Redouan werkt intensief met jongeren, vaak in De Plataan. “We hebben een aantal jongensgroepen, ingedeeld naar leeftijd, en een meidengroep. Het is een mix van culturen, Marokkaanse jongeren, Nederlandse jongeren en vluchtelingenjongeren. We doen veel sportactiviteiten, zoals kickboksen en zaalvoetbal. Ook hebben we een inloop waar de jongeren met elkaar samenkomen en bieden we workshops aan. De voertaal is Nederlands.”

Iftar
Hij is trots op zijn jongeren die momenteel een speciale Iftar op 9 juni voorbereiden. “Een iftar is de avondmaaltijd tijdens de Ramadan. De jongeren hebben initiatief genomen om een iftar te organiseren voor alle buurtbewoners in Snijdelwijk, ongeacht geloof of afkomst. Het idee is, eet lekker mee en ontmoet elkaar.”

Landelijk zijn nachtelijke onlusten tijdens Ramadan in het nieuws. Redouan en zijn collega Mohamed willen dit in Boskoop voorkomen. “Mo en ik zijn preventief ’s nachts aanwezig. Dat doen we in samenwerking met de gemeente, politie en de moskee. Tot nu toe gaat het heel goed. ”

Bron: GouweKoerier week 23. Verslaggever Morvenna Goudkade