Boskopers herdenken met elkaar

Plechtigheid zeer goed bezocht

De elfjarige Berend Boer schreef het winnende herdenkingsgedicht. Hij mocht dit voorlezen tijdens de ceremonie op het Raadhuisplein. De drukbezochte plechtigheid was uitgebreider dan voorafgaande jaren. Voor het eerst werd ook een krans gelegd door Marokkaanse jongeren en minderjarige vluchtelingen.

Berend schreef zijn gedicht heel snel, binnen een uur. Strijden voor je vaderland en respect voor de mensen die hebben gevochten. Berend weet waar het over gaat 4 en 5 mei. ‘Daar heeft mevrouw Bobeldijk ons over verteld’, zegt de elfjarige. De Boskoopse Ger Bobeldijk geeft al jarenlang gastlessen op basisscholen in de aanloop naar Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Zelf afkomstig uit een verzetsfamilie, vindt zij het belangrijk om kinderen te vertellen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Haar persoonlijke verhalen en dat van haar familie is daarbij het uitgangspunt.

Ook wethouder Han de Jager hield een toespraak. Hij noemde de kracht van persoonlijke verhalen. Zoals dat van Nan Hamburger. ‘Haar verhaal staat beschreven in het boek van Sjaak Blaazer,’ vertelde De Jager. Nan was een dochter van de Boskoopse huisarts Hamburger. De Joodse familie werd zwaar getroffen tijdens de oorlog. Nan was ondergedoken, maar werd uiteindelijk gedeporteerd naar Auschwitz, waar ze overleed op twintigjarige leeftijd.

Onder de kransleggers dit jaar ook een delegatie jongeren. Zarif uit Afghanistan vertegenwoordigde de minderjarige vluchtelingen in Boskoop en Anouar en Manal de Marokkaanse jongeren. ‘De krans hebben ze zelf gemaakt bij het Wellantcollege, met behulp van de leerlingen daar’, aldus jongerenwerker Redouan van Streetlive, een onderdeel van BOOST.

Traditiegetrouw wordt Dodenherdenking mede begeleid door de scouts, als eerbetoon aan de Boskoopse verzetsleider mr. Ard van Daal. Ook hij overleefde de oorlog niet. Na zijn arrestatie in december 1944 werd hij afgevoerd naar concentratiekamp Neuengamme, waar hij kort daarna stierf. Anouk en Wouter van Scoutingvereniging Mr van Daalgroep vonden het een eervolle taak om bij Dodenherdenking te assisteren.

Heleen Steens, gebiedsadviseur van de gemeente Alphen, begeleidde een aantal schoolkinderen van de Immanuelschool die bloemen mochten leggen. ‘De school heeft het oorlogsmonument geadopteerd en de kinderen hebben het onlangs schoongemaakt’, verklaarde Heleen. Zij kon melden dat vanaf volgend jaar de gedichtenwedstrijd voor Dodenherdenking uitgebreid wordt. ‘Dan mogen ook de leerlingen van het Wellantcollege en het Coenecoop College meedoen.’

Bron: Gouwe Koerier week 19. Verslaggever Morvenna Goudkade